Maxík

Stimulační program vhodný pro děti předškolního věku, děti s odkladem školní docházky a žáky 1. tříd

Autorkami programu jsou Mgr. Pavla Bubeníčková a PeaDr. Zdeňka Janhubová. Stimulační program rozvíjející všechny dovednosti potřebné k nástupu do školy, včetně grafomotoriky. Z vlastní zkušenosti ho vřele doporučuji!

Cílem těchto stimulačních cvičení není redukce projevů, ale změna podmínek, za kterých může dítě podávat lepší výkon. Kromě dětí jsou do tréninku zařazeni rodiče, kteří jsou vedeni k chápání problému dítěte a respektování jeho základních potřeb.

Program je vhodný také pro děti s potížemi v učení v 1. a 2. ročníku základních i speciálních škol.

Je zdůrazněna potřeba pravidelného režimu, uvědomělého sezení dítěte, jasného a srozumitelného zadávání pokynů dospělým - rodičem-trenérem, zpětná vazba - jak dítě pokynům porozumělo, vytyčení a dodržování pravidel chování a důslednosti při kontrole plnění úkolů. Důležitý je způsob vedení a postupu ze strany dospělého, který má maximální informace o stavu dítěte - čerpá z vyjádření poradenského zařízení, pediatra, neurologa, pedagoga...

Uplatňuje laskavý přístup, vyhýbá se frustrujícím a stresujícím situacím, negativním hodnocením, mentorování a napomínání dítěte.

Během 15 lekcí se společně s dětmi budete věnovat činnostem, které jsou zaměřeny na:

I. Nácvik nových pohybových stereotypů - stabilní postoj - zvládnutí rovnováhy, správné sezení, správné a zdravé dýchání, úchop psacího náčiní - fix, pastelka, tužka, pero

II. Rozvoj komunikačních dovedností - všeobecný rozvoj pojmového myšlení a řeči - správné výslovnosti a tvoření vět, porozumění obsahu slyšeného - co, kdy, kde, jak...má dítě udělat, všeobecné informace o sobě, rodině, zájmech (téma úvodního rozhovoru).

III. Rozvoj dílčí funkcí v těchto oblastech:

Oblast zraková:

  • zrakové rozlišování
  • zraková paměť
  • vizuomotorika - proces příjmu, zpracování, uložení a znovu vybavení informací s možností jejich využití v procesu učení

Oblast sluchová:

  • rozvoj sluchového vnímání
  • sluchové rozlišování
  • sluchová paměť
  • audiomotorika - příjem informací sluchovou cestou a jejich zpracování do kreslené, psané nebo verbální podoby

Oblast prostorové orientace:

Jedná se o obecnou orientaci v okolí - v prostoru, ve kterém se dítě pohybuje. Dále v orientaci na vlastním těle, v opozici (např. v zrcadle), na ploše, kterou se učí systematicky využívat v práci s knihou a sešitem.

Oblast intermodality:

Intermodalita je schopnost přepínat mezi různými způsoby /mody/ smyslového vnímání. Děti s tímto oslabením mají mimo jiné problémy s vytvářením spojení mezi zrakovými sluchovými a prostorovými podněty. Nerozumí slovním pokynům, potřebují názorné vedení v činnostech, podrobný návod na opakující se běžné denní činnosti. Dítě je nesamostatné, je schopno pracovat pouze s oporou a s vedením.

Ve školní praxi to znamená, že je pro něj obtížné spojit mezi sebou různé oblasti vnímání (pochopit souvislost mezi různými grafickými podobami souhlásky "d", tedy D, d a obě psací podoby tohoto písmena). Souvisí tedy se schopností naučit se číst a psát. Děti nechápou ani smysl, ani obsah školních zadání a úloh, např. slovních úloh v matematice a často se vyjadřují hlavně pomocí ukazovacích zájmen.

Oblast seriality:

V předškolním věku souvisí s řazením stále se opakujících běžných činností za sebou - např. při oblékání, denní hygieně... Potíže ve škole se projevují problémy se správným pořadím písmen ve slově, při psaní i při čtení, s pořadím slov ve větě nebo číslic v početním úkolu, dále s vynecháváním písmen, číslic či znamének/diakritických nebo u početních operací/. Výrazně zasahuje do chování dítěte - s obtížemi zvládá základní pravidla chování, vytváří si svoje vlastní, často nelogické a společensky nepřijatelné postupy.

IV. Grafomotorické dovednosti - správný úchop psacího náčiní, správné sezení, kvalitní pohyblivost všech kloubů, které jsou potřebné k nácviku psaní.

V. Koncentrace pozornosti - je zaměření, udržení a usměrnění pozornosti a soustředění se na zadaný úkol. Poruchy vznikají na neurologickém podkladě a projevují se jako impulsivita, překotnost, snadná odklonitelnost pozornosti, těkání od jedné myšlenky nebo zájmu k druhému.

Celý program je koncipován tak, aby byla rovnoměrně posilována složka motorická, grafomotorická a percepční.

Jak to probíhá?

© 2017,  Lucie Halbichová
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky